Tuesday, August 18, 2009

A fun story of bribery in Sefarad

This story, which I saw in the Meiri, relates to parshat Devarim and parshat Shofetim. I liked the story, and don't have any comment, except to relate the style of this story to one we find in the Yerushalmi, where the baal korei actually changes the words of the Torah reading in order to make a point.

Shofetim begins:
יח שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק.18 Judges and officers shalt thou make thee in all thy gates, which the LORD thy God giveth thee, tribe by tribe; and they shall judge the people with righteous judgment.
יט לֹא-תַטֶּה מִשְׁפָּט, לֹא תַכִּיר פָּנִים; וְלֹא-תִקַּח שֹׁחַד--כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.19 Thou shalt not wrest judgment; thou shalt not respect persons; neither shalt thou take a gift; for a gift doth blind the eyes of the wise, and pervert the words of the righteous.
כ צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ. {ס}20 Justice, justice shalt thou follow, that thou mayest live, and inherit the land which the LORD thy God giveth thee. {S}

The story, as related in Meiri al haTorah:
לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקח
שחד וכו' צדק צדק תרדוף וכו' כי
השחד יסלף דברי צדיקים. וספרו חכמי
גאוני ספרד בקצת חבוריהם כי איש אחד מישראל
נכרי היה לו דין עם אחד מעשירי העיר וראה
האיש הנכרי את הדיין רוצה לדון את הדין לאמתו
והעשיר קרץ בעיניו והשחידו חרש לאמר והטה
את הדין וזכה את העשיר׳ וביום השבת היו
כלם בבית הכנסת והחזן היה קורא כי המשפט
לאלהים הוא וקם זה העשוק ברוגז לפני הצבור
ויצעק צעקה גדולה ומרה תכזב החזן תכזב כי
המשפט לעשירים הוא עד שבקשו ראשי הקהל את
הדבר וימצא והעבירו את הדיין והחזירו את הדין
לאמיתו, וזהו מה שאמר הכתוב צדק צדק תרדוף
ר״ל שזהו חוב לכל האנשים הגדולים לרדוף
ולבקש אחרי הצדק כדי לאמת את הדין לאמיתו.

After citing segments of applicable pesukim:
And the Chachmei Geonei Sefarad, in some of their writings, relate that there was a stranger (non-resident) Jew who had a lawsuit with one of the wealthy men of the city, and the stranger saw that the judge wished to judge the case to its truthful conclusion {such that the stranger would win}, and the wealthy man winked with his eye and bribed him secretly, and he tilted the judgement and ruled in favor of the wealthy man.

And on the Shabbat day, they were all in the synagogue, and the Chazan {=baal korei} read {Devarim 1}:
יז לֹא-תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן--לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא; וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם, תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו.17 Ye shall not respect persons in judgment; ye shall hear the small and the great alike; ye shall not be afraid of the face of any man; for the judgment is God's; and the cause that is too hard for you ye shall bring unto me, and I will hear it.'
and this victim arose furiously before the congregation and cried out a great and bitter cry, "the Chazan is lying, he is lying! For the judgement is the wealthy's." Until the heads of the community sought after the matter and found it out, removed the judge, and returned the law to its true state. And this is what the Scriptures states that "justice, justice shalt thou follow." The intent being that it is incumbent upon the important people {of the city} to pursue and investigate after justice, in order to make the judgement come out in its truth.
The similar story in Yerushalmi, using Yedid Nefesh's embedded commentary:
קם ר' יצחק וקרא באורייתא קרא בתורה אלה מועדי חנניה בן אחי ר' יהושע! אמר תיקן אותו ואמר אלה הם מועדי ה'! כתוב מועדי ה' ומדוע קראת מועדי חנניה? אמר לון, גבןאמר לו, אכן אצלנו כתוב מועדי ה' אבל כאן כשחנניה מעבר את השנים בחו"ל נעשה כמי שהמועדים שלו! קם רבי נתן ואשלים והשלים את התוכחה וקרא כי מבבל תצא תורה ודבר ה' מנהר פקוד. אמרין ליה אמרו לו הרי כתוב כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם! אמר לון, גבן אכן אצלנו כתוב כך, אבל חנניה לקח גדולה לעצמו, גדולה שאינה שלו. אזל קבל עליהן קמי הלך חנניה והתלונן עליהם לפני רבי יהודה בן בתירה לנציבין

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin