Shofetim begins:
The story, as related in Meiri al haTorah:
לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקחשחד וכו' צדק צדק תרדוף וכו' כיהשחד יסלף דברי צדיקים. וספרו חכמיגאוני ספרד בקצת חבוריהם כי איש אחד מישראלנכרי היה לו דין עם אחד מעשירי העיר וראההאיש הנכרי את הדיין רוצה לדון את הדין לאמתווהעשיר קרץ בעיניו והשחידו חרש לאמר והטהאת הדין וזכה את העשיר׳ וביום השבת היוכלם בבית הכנסת והחזן היה קורא כי המשפטלאלהים הוא וקם זה העשוק ברוגז לפני הצבורויצעק צעקה גדולה ומרה תכזב החזן תכזב כיהמשפט לעשירים הוא עד שבקשו ראשי הקהל אתהדבר וימצא והעבירו את הדיין והחזירו את הדיןלאמיתו, וזהו מה שאמר הכתוב צדק צדק תרדוףר״ל שזהו חוב לכל האנשים הגדולים לרדוףולבקש אחרי הצדק כדי לאמת את הדין לאמיתו.
After citing segments of applicable pesukim:
And the Chachmei Geonei Sefarad, in some of their writings, relate that there was a stranger (non-resident) Jew who had a lawsuit with one of the wealthy men of the city, and the stranger saw that the judge wished to judge the case to its truthful conclusion {such that the stranger would win}, and the wealthy man winked with his eye and bribed him secretly, and he tilted the judgement and ruled in favor of the wealthy man.And on the Shabbat day, they were all in the synagogue, and the Chazan {=baal korei} read {Devarim 1}:
יז לֹא-תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן--לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא; וְהַדָּבָר אֲשֶׁר יִקְשֶׁה מִכֶּם, תַּקְרִבוּן אֵלַי וּשְׁמַעְתִּיו. 17 Ye shall not respect persons in judgment; ye shall hear the small and the great alike; ye shall not be afraid of the face of any man; for the judgment is God's; and the cause that is too hard for you ye shall bring unto me, and I will hear it.' and this victim arose furiously before the congregation and cried out a great and bitter cry, "the Chazan is lying, he is lying! For the judgement is the wealthy's." Until the heads of the community sought after the matter and found it out, removed the judge, and returned the law to its true state. And this is what the Scriptures states that "justice, justice shalt thou follow." The intent being that it is incumbent upon the important people {of the city} to pursue and investigate after justice, in order to make the judgement come out in its truth.
The similar story in Yerushalmi, using Yedid Nefesh's embedded commentary:
קם ר' יצחק וקרא באורייתא קרא בתורה אלה מועדי חנניה בן אחי ר' יהושע! אמר תיקן אותו ואמר אלה הם מועדי ה'! כתוב מועדי ה' ומדוע קראת מועדי חנניה? אמר לון, גבןאמר לו, אכן אצלנו כתוב מועדי ה' אבל כאן כשחנניה מעבר את השנים בחו"ל נעשה כמי שהמועדים שלו! קם רבי נתן ואשלים והשלים את התוכחה וקרא כי מבבל תצא תורה ודבר ה' מנהר פקוד. אמרין ליה אמרו לו הרי כתוב כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם! אמר לון, גבן אכן אצלנו כתוב כך, אבל חנניה לקח גדולה לעצמו, גדולה שאינה שלו. אזל קבל עליהן קמי הלך חנניה והתלונן עליהם לפני רבי יהודה בן בתירה לנציבין
No comments:
Post a Comment