א וַיֹּאמֶר ה אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן; וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, לְנֶפֶשׁ לֹא-יִטַּמָּא בְּעַמָּיו. | 1 And the LORD said unto Moses: Speak unto the priests the sons of Aaron, and say unto them: There shall none defile himself for the dead among his people; |
Shadal and Rashbam do not comment on it, and I would take there silence as meaningful -- that there really is nothing to comment on it.
Rashi does something with it, but that is in large part because Rashi engages in a hybrid of midrash and peshat. Thus:
א) אמר אל הכוהנים -
אמור ואמרת, להזהיר גדולים על הקטנים:Speak to the kohanim: Heb. אֱמֹר וְאָמַרְתָּ “Speak [to the Kohanim …] and say [to them],” lit. “Say…and you shall say.” [This double expression comes] to admonish the adult [Kohanim to be responsible] for the minors [that they must not contaminate them (Mizrachi)]. — [Yev. . 114a]
Meanwhile, Ibn Ezra, a pashtan, has a curious suggestion, though this he presents as only one possibility:
אמר אל הכהנים -
אחר שהזהיר ישראל ובני אהרן בכללם להיותם קדושים, הזהיר בני אהרן שהם חייבים להישמר מדברים אחרים, בעבור שהם משרתי השם.
ויתכן להיות פירוש אמור אל הכהנים, כל הפרשה הנזכרת כי התורה בידם.
ואמרת אליהם -
טעמי המצות שהם חייבים לשמרם לבדם.
It seems like he is trying to divide the pasuk in two. Just as there was a progression from Kedoshim which was to the tzibur and parshat Emor which are commandments directed towards the kohanim, we also have the division in the pasuk itself. The kohanim are the guardians of the Torah for Klal Yisrael. Sometimes we see that to find out the law, the community goes to the kohen. So the first half of the pasuk, אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן, just meant to say the previous parsha to the kohanim. And וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם are commands directed specifically towards them, the kohanim.
Again, I don't see anything in the language justifying this, and it seems a kvetch. Perhaps he was influenced by how he could work the progression into the language.
Meshech Chochma really likes this interpretation of Ibn Ezra. He writes
what is pictured to the right, connecting it to a gemara in Sanhedin, that when a kohen offers upon the altar, they judge captial offenses. And the previous parsha was dealing with penalties for arayot, which is thus just when a kohen is sacrificing upon the altar.
Aharon ben Yosef, the Karaite scholar, also half-endorses such a peshat. He writes what is pictured to the right. That is, the repetition is because one should repeatedly tell them, so that they are warned from ritual impurity. It is surprising to entertain such a notion! But perhaps elements of this, together the next peshat, that it is merely the same as daber followed by veAmarta, is drawn from Ramban.
For Ramban critiques Ibn Ezra, and I believe that he is correct in his critique. He writes:
א): אמר ואמרת -להזהיר גדולים על הקטנים. לשון רש"י מדברי רבותינו (יבמות קיד א.והאזהרה הזאת, לומר שלא נסייע בטומאת הקטנים בידים. ובאו בזה אזהרות רבות בתורה כפי מדרש רבותינו (שם): בדם ובשרצים וטומאה, ומהם נלמוד לכל איסורין שבתורה שלא נסייע באחד מהם שיעברו עליו הקטנים, אבל אם יעשו הם לדעת עצמן אין אנו מצווין עליהם להפרישם.
וטעם הכתוב על פי מדרשו, אמור אל הכוהנים ותחזור ותאמר אליהם שלא יטמאו, וריבוי האזהרות, שיצווה להזהירם שיהיו כל בני אהרן נשמרים מזה גם הקטנים.
ואמר ר"א בדרך הפשט:אמור אל הכוהנים - הפרשה הנזכרת למעלה, כי הם מורי התורה והמזהירים את העם, ואמרת להם - המצוות שהם לבדם חייבים לשמרם.ואינו נכון.
ועל דעתי בפשט הכתוב, טעם אמור כמו דבר, אמרי האזינה ה' (תהילים ה ב), דברי, וכן אמרי אמת (משלי כב כא). וכן כי היא שמעה את כל אמרי ה' (יהושע כד כז), וכתיב בא אל פרעה ודברת אליו (שמות ט א), כמו ואמרת, וידבר משה אל אהרן ואל אלעזר ואל איתמר בניו הנותרים קחו את המנחה (לעיל י יב), כמו ויאמר. וכן במקומות הרבה "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם", והוא נאמר בפרשיות אשר ירצה להזהיר להם מאד, או לחומר העניין או להיותם מורגלים לחטוא בהנה, וכן יאמר "אמור אל הכוהנים ואמרת אליהם". וכמוהו, כה אמר ה' אלוהי ישראל הלוך ואמרת אל צדקיהו מלך יהודה ואמרת אליו כה אמר ה' וגו' (ירמיה לד ב), שטעמו דבר אל צדקיהו, וכן ותאמר האשה התקועית אל המלך ותפול על פניה ארצה ותשתחו ותאמר הושיעה המלך (ש"ב יד ד), כמו ותדבר האשה אל המלך ותאמר הושיעה המלך.
והנה טעם אמור אל הכוהנים ואמרת אליהם -
כטעם דבר אל הכוהנים ואמרת אליהם, דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם, וענינו דבר אל העם בשמי ותאמר להם ככה, כעניין בא אל פרעה ואמרת אליו (שמות ז כו). ורבים יאמרו כי טעם "דבר אל בני ישראל" כטעם קריאה, דבר אל בני ישראל שיתאספו אליך ותאמר אליהם ככה, וכן אמור אל הכוהנים שיקבצו וישמעו.
No comments:
Post a Comment