[טו] וכי יפתה איש : על הרוב אין אדם מפתה נערה בתולה הראויה כפי כבודו להינשא לו, כי אם היה כן, היה שואל אותה לנשואין ; אבל הנכבדים בעיניהם בראותם את בנות האדם כי טובות הנה ויתאוו להן, יפתו אותן לשכב עמהן, ויידרו להן נדרים ללקחם לנשים, ובזה תתרצה הנערה הבתולה כדי להינשא לאיש נכבד, והוא לא כן יחשוב ולבבו לא כן ידמה, אלא למלאות בה תאוותו ולעזבה ; ע"כ ציוותה התורה שהמפתה מהור ימהרנה לו לאשה וייקחה בנשואין, אעפ"י שלא תהיה בת גילו ; אך אם יקרה הדבר בהפך, שתהיה הנערה נכבדת מן המפתה אותה, ולכן מאן ימאן אביה לתתה לו לאשה, אז כסף ישקול האיש לאביה כמוהר הבתולות לפי שפסל אותה בעיני הבחורים (דון יצחק). מהור ימהרנה לו לאשה : ייקחנה לו לאשה, וייתן לאביה כמוהר הבתולות, מה שהיו אחרים נותנים לאביה לקחת את בתו אם היתה בתולה, והמוהר הוא (לדעת רז"ל כתובות י' ע"א ; ל"ת ע"ב) חמישים כסף האמורים באונס ( דברים כ"ב כ"ט ), ורש"י פירש יכתוב לה כתובה, אבל הכתובה תקנת חכמים היא כדי שלא תהא קלה בעיניו לגרשה.
Thus, typically when a man of a higher social standing seduces a girl of a lower social standing, he does it because he does not wish to marry her. Yet he tricks her into thinking that he will marry her. This makes him follow through on his promises.
In contrast, if he is a man of lower social standing, then it would not be in the family, or girl's, best interest for her to marry him. And so they always have the right to refuse the match and make the seducer pay some monetary compensation, namely what others would have paid as dowry had she been a virgin.
Rashi, meanwhile, he notes, interprets מָהֹר יִמְהָרֶנָּה לּוֹ לְאִשָּׁה as that he writes her a ketuba, but Shadal objects that this is retrojection, for a ketubah is a later institution of Chazal. Rather, it means he marries her and gives her father the mohar. I am not so convinced by his objection, though that does not mean that I agree that this is the peshat in the pasuk.
No comments:
Post a Comment