Monday, April 06, 2009

Birchas Ha`ilanos: Where, And When?

  1. Via Ezzie, a list of places in different neighborhoods where one can make a blessing on trees. Here is for Kew Gardens Hills. And then someone made a map out of that database. Follow the link and look for your area.









  2. Along this topic, an interesting comment by an Anonymous commenter:
    By the way since I started I will take it up a level with a Kaf Hachaim on Birchas Illonos on Shabbos.He says you can not make the Bracha on shabbos because of Borer. Now if your like me you say WHAT BORER BY BIRCHAS ILLONOS? so he explains You are separating the Klipos.I discussed this with someone as it makes for good table talk(;he said Lishtosoi you cant eat on Shabbos because you are also Misakin the Klipos with eating? Someone at the table told me see Likutie Torah(Baal Hatanyah) on Chayah Sarah first piece you will have an answer see there for a real Kabbalistic answer which I don't understand. All Those that are interested "PUK CHAZI".I would love to hear your Take on the matter.
    My reaction to this is twofold. First, in terms of eating on Shabbos being mesaken the klipos, well we know that under certain circumstances removing klipos is permitted on Shabbos - e.g. if if it done by hand for immediate use, taking the food from the pesoles. Perhaps we can say that since is for the purpose of actual immediate eating, there is no issue of borer.

    Secondly, and I hope I do not offend with this too much with this ... this is ridiculous. It is surely not what Chazal intended when they discussed borer on Shabbos! Even if kabbalah is ancient, this is certainly not the meaning of Chazal by borer. And if one includes spiritual separations in the list, one indeed will come up with all sorts of ridiculous conclusions, just as the person at the Shabbos table was able to readily come up with one. This is not halacha, this is silly, and discussing the parameters of this and why X or Y does not fall under it is likely bittul Torah. Even though the Kaf Hachaim came up with it.

    I did a bit of searching to find the exact quote, and I found a discussion from Yeshiva Har Etyon, which more than does this topic justice. It seems I am not alone in my objections to this. I would go further than the conclusions below, and say that it should be specifically a mitzvah to do this particularly on Shabbos, kedei lehotzi milibam. Here is a link to the RTF, here is a link to the HTML version, and here is the text:

ברכת האילנות בשבת

לפני סיום נביא את מחלוקת הפוסקים הפיקנטית לגבי ברכת האילנות בשבת. וכך כתב בכף החיים:

"ונראה שלפי המקובלים שעל ידי ברכת האילנות בורר ניצוצי קדושה מן הצומח, יש איסור בורר בשבת, ולכן אסור לברך ברכת האילנות בשבת וביו"ט."

ובשו"ת באר מים חיים, המשיך כף החיים לדון מדוע ניתן להתפלל בשבת הרי גם בתפילה לדעת המקובלים יש ברור ניצוצות:

"וקיימא לן בורר אוכל לאלתר שרי. מה שאין כן בברכת האילנות שאינה צריכה לאותה שעה, שהרי יכול לברך ברכה זו בכל חודש ניסן, והרי זה כבורר לצורך אחר זמן שאסור".

ניתן להתפלל בשבת מאחר שהתפילה נעשית לאלתר וכאשר בוררים ואוכלים ולא מניחים בצד את הדבר הנברר אין בעיית ברירה[1] מה שאין כן בברכת האילנות שברירת הניצוצות שבה לא נעשה לצורך שעה.

על ערוב הלכה וקבלה, כתב החתם סופר (שות או"ח נא) כך :

"ואני אומר כל המערב דברי קבלה עם הלכות פסוקות, עובר משום לא תזרע כרמך כלאים פן תקדש המלאה".

כדי לא להכניס את ראשנו במחלוקת בין ענקי עולם, האם ניתן לערב דברי קבלה בדברי הלכה, נאמר שהרב עובדיה בשו"ת יחוה דעת (ח"א ס"ב) דחה את דברי כף החיים ופסק שניתן לברך ברכת האילנות בשבת, ולא צריך לחשוש לאיסור בורר[2], אולם לכתחילה עדיף לברך בחול.

[1] כדי לברור בשבת ולא לעבור על איסור תורה צריכים להתקיים שלושת התנאים הבאים:

1. לאלתר - הברירה נעשית בצמוד לאכילה.

2. אוכל מתוך פסולת - מוציאים את האוכל ולא את הפסולת.

3. ביד - בוררים את האוכל ביד ולא בכלי המיוחד לברירה.

כאשר מתקימים שלושת התנאים אז מעשה הברירה נחשב דרך אכילה, וכל דבר שהוא דרך אכילה לא נאסר בשבת.

[1] וכן אין לחשוש שמא יתלוש, ועיין שם.


[1] כדי לברור בשבת ולא לעבור על איסור תורה צריכים להתקיים שלושת התנאים הבאים:

1. לאלתר - הברירה נעשית בצמוד לאכילה.

2. אוכל מתוך פסולת - מוציאים את האוכל ולא את הפסולת.

3. ביד - בוררים את האוכל ביד ולא בכלי המיוחד לברירה.

כאשר מתקימים שלושת התנאים אז מעשה הברירה נחשב דרך אכילה, וכל דבר שהוא דרך אכילה לא נאסר בשבת.

[2] וכן אין לחשוש שמא יתלוש, ועיין שם.

6 comments:

Unknown said...

So you're just around the curve, eh? :) I thought you were on the other end...

Honestly, it's things like that re: the kabbalah and actually paskening off of it that make me very fearful about Judaism in the coming generation. This stuff is all too common and the craziness is not thrown out, but rather at worst considered a "very strict chumra".

Anonymous said...

the coming generation??
The Kaf Hachaim is not our generation and I am Not Sephardic but do they Poskin Like that?

Anonymous said...

כתב החתם סופר (שות או"ח נא) כך :

"ואני אומר כל המערב דברי קבלה עם הלכות פסוקות, עובר משום לא תזרע כרמך כלאים פן תקדש המלאה".
WOW! Is it possible for you to Translate this Piece I think its Important .Public service

Rafi G. said...

when I lived in Chicago, my shul would go out after davenign, all together, on the first shabbos after rosh chodesh nissan, to the neighbor who had a fruit tree, and say the birkas ha'ilanos.
The rav of the shul was a Lakewood musmach and is one of the leading haredi rabbonim in America.

So I say that you can say it on shabbos.

Rafi G. said...

what I want to know is why we make such a big deal about birkat hachama and have communal gatherings for it, but for birkat ha'ilanot we dont even do it together as a shul - everybody does it on their own.

Is a once a year bracha so less important than a once in 28 year bracha?

joshwaxman said...

actually, it is not centered on my house. this was the map that came up when I searched for 11367.

kt,
josh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin