The quote I gave was:
ורה אביב והוא קרבן הסוטה שבאה משעורין מלשון סערת יי' ולכן אין כונסים נשים ומגדלים שפם ואף על פי שאמרו טעם אחר משום י"ב אלף זוגות תלמידים של רבי עקיבא שמתו.
ואמרו בתוספות כי מה שאמרו לג' יום אינו כמנהג העם אלא כשתסיר ז' ימי הפסח וז' שבתות וב' ימי ר"ח שהן י"ו שאין בהן אבלות נשארו מן המ"ט לג' יום וז' של"ג לעומר אמרו שיש במדרש עד פרוס עצרת והם ט"ו יום ע
וְאִם-תַּקְרִיב מִנְחַת בִּכּוּרִים, לַיהוָה--אָבִיב קָלוּי בָּאֵשׁ, גֶּרֶשׂ כַּרְמֶל, תַּקְרִיב, אֵת מִנְחַת בִּכּוּרֶיךָ.ואמרו בתוספות כי מה שאמרו לג' יום אינו כמנהג העם אלא כשתסיר ז' ימי הפסח וז' שבתות וב' ימי ר"ח שהן י"ו שאין בהן אבלות נשארו מן המ"ט לג' יום וז' של"ג לעומר אמרו שיש במדרש עד פרוס עצרת והם ט"ו יום ע
while it says in Shemot 9:31:
| לא וְהַפִּשְׁתָּה וְהַשְּׂעֹרָה, נֻכָּתָה: כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב, וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל. | 31 And the flax and the barley were smitten; for the barley was in the ear, and the flax was in bloom. |
not something positive.
Therefore, we do not marry women, and we grow our mustache. And even though they said another reason, because of the 12 thousand pairs of students of Rabbi Akiva who died.
And they said in Tosefot that this that they say 33 days is not like the practice of the nation. Rather, you have 49 days from Pesach until Shavuos. (As in fact in the gemara, it says all the days from Pesach until Shavuos.) But subtract the 7 days of Pesach, the 7 Shabboses, amd the 2 days of Rosh Chodesh, during which there is no mourning. Thus, 34 days are left.
Others cite a midrash that says (presumably instead of "from Pesach until Atzeres") "from Pesach until peros haAtzeres." That refers to the 15th (before Shavuot). And this a similar calculation as above. (And there is the aspect of miktzas hayom kikulo.)
No comments:
Post a Comment