Wednesday, January 19, 2011

Shulchan Aruch 1:1 part ii -- Tur on az like a namer

See part one here.

II - How does the Tur understand this source?

See the Tur inside here and here.

The Tur begins his halachic work with what seems like words of mussar, about the attitude one must take towards following halacha and serving Hashem. In the previous segment, I questioned his particular interpretation of az kanamer -- I don't think that it means to be brazen, nor that the other items in Yehuda ben Teima's list are generally negative, but should be turned around to positive effect in the service of Hashem. It is important to analyze source texts, as we work our way from gemara down to halacha. However, such critical thinking about the meanings of this source or that are not necessarily beneficial when trying to absorb the meaning of a mussar vort. And what the Tur says is correct, and even agrees with other sources he brings, even if we disagree on the meaning of this one source.

The Tur begins:
ש"יהודה בן תימא אומר: הוי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים". פרט ארבעה דברים בעבודת הבורא יתברך. והתחיל ב"עז כנמר", לפי שהוא כלל גדול בעבודת הבורא יתברך. לפי שפעמים אדם חפץ לעשות מצוה, ונמנע מלעשותה מפני בני אדם שמלעיגין עליו; ועל כן הזהיר שתעיז פניך כנגד המלעיגין, ואל תימנע מלעשות המצוה. וכן אמר רבי יוחנן בן זכאי לתלמידיו: יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם. וכן הוא אומר לענין הבושה, שפעמים אדם מתבייש מפני האדם יותר ממה שיתבייש מפני הבורא יתברך. על כן הזהיר שתעיז מצחך כנגד המלעיגים ולא תבוש. וכן אמר דוד עליו השלום: "ואדברה בעדותיך נגד מלכים ולא אבוש". אף כי היה נרדף ובורח מן העובדי גלולים, היה מחזיק בתורתו ולומד, אף כי היו מלעיגים עליו.
{A Mishna in Avos}: "Yehuda ben Teima says: Be brazen {bold, courageous?} like a leopard, light {lofty} like a vulture, swift as a gazelle and strong as a lion to do the will of your Father in Heaven". He thus spells out four things in the service of Hashem. And he begins with az kanamer because it is a great rule in the service of the Creator. For there are times that a person wishes to perform a mitzvah and refrains from doing it because of people who would mock him. And therefore he warns that you should make your face strong {=brazen} against the mockers, and don't refrain from performing the mitzvah. And so did Rabbi Yochanan ben Zakkai say to his students: "May it be your will that fear of heaven shall be to you like fear of people." And so did he say in the matter of embarrassment, that there are times that a person us embarrassed from before man more than he would be embarrassed from before the Creator. Therefore he adjured that you should make your forehead tough {stubborn} opposite the mockers and not be ashamed. And so did David say, peace be upon him, {Tehillim 119:46}:

מו  וַאֲדַבְּרָה בְעֵדֹתֶיךָ, נֶגֶד מְלָכִים;    וְלֹא אֵבוֹשׁ.46 I will also speak of Thy testimonies before kings, and will not be ashamed.

Even as he {=David} was pursued and fled from the idol worshipers, he strengthened his Torah and learned, even though they mocked him.

The Tur continues:
ואמר "קל כנשר", כנגד ראות העין. ודימה אותו לנשר, כי כאשר הנשר שט באוויר, כך הוא ראות העין, לומר שתעצים עיניך מראות ברע. כי היא תחילת העבירה, שהעין רואה והלב חומד וכלי המעשה גומרין. ואמר "גבור כארי", כנגד הלב, כי הגבורה בעבודת הבורא יתברך היא בלב; ואמר שתחזק לבך בעבודתו. ואמר "רץ כצבי", כנגד הרגלים, שרגליך לטוב ירוצו. וכן דוד המלך עליו השלום היה מתפלל על שלשתם, אלא ששינה הסדר, ואמר "הדריכני בנתיב מצותיך" על הרגלים, ואמר אחר כך: "הט לבי", ואמר אחר כך: "העבר עיני מראות שוא". והזכיר בלב הטיה ובעין העברה, כי הלב הוא ברשותו להטותו בדרך הטובה או לרעה, אף אחר שראה מעשה השוא, על כן התפלל שיעזרנו להטותו לדרך הטובה. אבל ראות השוא אינו ברשותו, כי אפשר שיפגע בו פתאום ויראנו; לכן התפלל שיעביר עיניו מראות שוא ולא יזמינהו לפניו כלל.
And he {=Yehuda ben Teima} said "by light/lofty like a vulture" towards the seeing of the eye. And he compared it to a vulture, for just as a vulture soars in the air, so is the sight of the eye, to say that you should shut your eyes from seeing evil. For this is the beginning of sin, that the eye sees, the heart covets, and the active vessels complete. And he said "be strong like a lion" towards the heart, for the strength in serving the Creator is in the heart. And he said to strengthen your heart in his service. And he said "be swift like the gazelle" towards the legs, for your legs should run towards good. And so did King David, peace be upon him, pray upon the three of them, except that he changed the order, and he said {Tehillim 119:35}:

לה  הַדְרִיכֵנִי, בִּנְתִיב מִצְו‍ֹתֶיךָ:    כִּי-בוֹ חָפָצְתִּי.35 Make me to tread in the path of Thy commandments; for therein do I delight.

upon the legs, and afterwards

לו  הַט-לִבִּי, אֶל-עֵדְו‍ֹתֶיךָ;    וְאַל אֶל-בָּצַע.36 Incline my heart unto Thy testimonies, and not to covetousness.

and he said after this

לז  הַעֲבֵר עֵינַי, מֵרְאוֹת שָׁוְא;    בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי.37 Turn away mine eyes from beholding vanity, and quicken me in Thy ways.

And he mentioned by the heart inclining and by the eyes lifting, for the heart is in his domain to incline it in the path of good or towards bad, even after he saw the act of vanity. Therefore he prayed that He should help us to incline it to the path of good. But seeing the vanity is not in his domain, for it is possible that he will encounter it suddenly and see it. Therefore, he prayed that He should lift his eyes from seeing vanity, and not place it before him at all.

The Tur continues:
לכן צריך האדם להתגבר כארי לעמוד (א) בבוקר לעבודת בוראו. ואף אם ישיאנו יצרו בחורף לאמר: איך תעמוד בבקר, כי הקור גדול! או ישיאנו בקיץ לאמר: איך תעמוד ממטתך, ועדיין לא שבעת משנתך! התגבר עליו לקום, שתהא אתה מעורר השחר ולא יהא הוא מעירך, כמו שאמר דוד עליו השלום: "עורה כבודי עורה הנבל וכנור אעירה שחר"; אני מעיר השחר ואין השחר מעיר אותי. וכל שכן אם ישכים קודם אור הבוקר לקום להתחנן לפני בוראו, מה יופיו ומה טובו.
Therefore, a man needs to strengthen himself like a lion to get up in the morning (Darkei Moshe 1) to the service of his Creator. And even if his inclination diverts him in the winter saying, "how shall you get up in the morning, when the cold is so great?!" Or it diverts him in the summer, saying "how will you get up from your bed, while you have not yet been satiated of your slumber?!" Strengthen yourself upon it to get up, so that you will awaken the dawn and it will not be that it wakes you, just as David, peace be upon him, said  {see Tehillim 57:9} says:

ט  עוּרָה כְבוֹדִי--עוּרָה, הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר;    אָעִירָה שָּׁחַר.9 Awake, my glory; awake, psaltery and harp; I will awake the dawn.

I wake the dawn and the dawn does not wake me. And all the more so, if he get up early before the light of morning in order to beseech before his Creator, how much this is his beauty and his good.


Here we leave off the Tur and continue on to Beis Yosef and Darkei Moshe, which will parallel the Shulchan Aruch and Rama.

No comments:


Blog Widget by LinkWithin