Now reaching this week's parsha (Vayishlach), I notice that Shadal makes this explicit.
טו] ויקרא יעקב : בתחילה קרא אל בית אל למקום המזבח אשר בנה (פסוק ז'), ועכשו קרא בית אל לכל המקום אשר דיבר אתו שם עכשו, והוא עצמו מקום חלום הסולם, וחזר וקרא לו בית אל על שם הדיבור של עכשו. והנה ידוע כי ירבעם העמיד עגל בבית אל, והנה יבושו המאחרים זמן כתיבת ספר התורה, שאם היה שנכתב אחרי ירבעם, אין ספק כי הכהן או הלוי או היהודי שכתב ס' התורה (כי מעשרת השבטים עובדי העגלים לא ייתכן לומר שהיה מי שכתב ס' התורה) לא היה כותב סיפור זה המסייע חטאת ירבעם בהיותו מיחס קדושה למקום הנקרא בית אל
Thus, the fact that this bit is told over in the narrative is proof of early authorship of the Torah. For after Yeravam established a temple there, one would not expect such a story to be told over, or composed. And we would not expect someone from the 10 shevatim, who worshiped the calves, to compose the Torah. (He apparently did not anticipate the whole conspiracy theory involving Aharonic vs. Mushite priests, where individual narratives would come from each.)
The argument is somewhat reminiscent of the midrashic observation that the Torah is not concealing facts about Yosef, for it reveals the negative facts about Yehuda, thus showing the integrity of the Torah towards truth.
The argument is somewhat reminiscent of the midrashic observation that the Torah is not concealing facts about Yosef, for it reveals the negative facts about Yehuda, thus showing the integrity of the Torah towards truth.
No comments:
Post a Comment