כיון שהתחיל הקורא לקרות בספר תורה אסור לספר אפילו בדברי תורה אפילו בין גברא לגברא ואפילו אם השלים הוא הפרשה; ויש מתירים לגרוס בלחש ויש אומרים שאם יש עשרה דצייתי לספר תורה מותר לספר. ויש מתירים למי שתורתו אומנתו ויש מתירים למי שקודם שנפתח ספר תורה מחזיר פניו ומראה עצמו שאינו רוצה לשמוע ספר תורה אלא לקרות ומתחיל לקרות. ולקרות שנים מקרא ואחד תרגום בשעת קריאת התורה שרי: וכל זה אינו ענין לפרשת זכור ופרשת פרה שהם בעשרה מדאורייתא שצריך לכוין ולשומעם מפי הקורא והנכון שבכל הפרשיות ראוי למדקדק בדבריו לכוין דעתו ולשומעם מפי הקורא:
אסור לספר כשהמפטיר קורא בנביא עד שישלים כמו בספר תורה:
אין צורך לעמוד מעומד בעת שקורין בתורה (ויש מחמירין ועומדין וכן עשה מהר"ם
Once the reader has started to read from the Torah scroll it is forbidden to chat even about Torah matters, even between honorees, and even if you have completed [your review of] the whole parashah. But there are some [authorities] who permit [one] to study silently. And there are some [authorities] who hold that if there are ten [other people] who are following [what is being read from] the Torah scroll it is permissible to chat. And there are some [authorities] who permit [this] to someone for whom Torah [study] is his [sole] occupation. And there are some [authorities] who permit [this] to those who have turned away [from the Torah reading] before the Torah scroll was opened, thus indicating that he does not want to listen to [what is being read from] the Torah scroll, but [would rather] read - and starts reading. It is permitted to read "twice scripture and once translation". None of this applies to parashat Zakhor and parashat Parah which must be read in [a quorum of] ten by Torah law: one must pay attention and hear them read by the reader. Actually, a conscientious person should concentrate on hearing all of these parashot from the reader.
It is forbidden to chat while the maftir is reading from the prophets until he has finished, just like a Torah scroll.
There is no need to stand while the Torah is being read. (There are some who take a stricter view for themselves and do stand, and this was the custom of Rabbi Me'ir of Rothemburg.)
Thursday, March 10, 2005
Reading gemara during laining - part 2
Just to clarify, my reading of the gemaras in question is not the only possible reading of the sources. I personally think that it is the correct reading, but see how the Shulchan Aruch summarizes various opinions: (From the Bet Midrash Virtuali: Shulach Aruch Orach Chaim 146:2-4)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment