Tuesday, February 22, 2005

Sources for Shabbat: Yerushalmi Ketubot Second Mishna

דף ג, ב פרק א הלכה ב משנה
בתולה כתובתה מתאים ואלמנה מנה
בתולה אלמנה גרושה וחלוצה מן האירוסין כתובתן מאתים ויש להן טענת בתולים
הגיורת והשבויה והשפחה שנפדו שנשתחררו ושנתגיירו פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד
כתובתן מאתים ויש להן טענת בתולים:

דף ג, ב פרק א הלכה ב גמרא
חונה בשם שמואל בשקל הקודש
רבי בא בר בינא אמר מטבע יוצא
מתניתא מסייעה לר' בא בר בינא :
וחמש סלעים של בן במנה צורי
שלשים של עבד חמשים של אונס ושל מפתה
מאה של מוציא שם רע כולן בשקל הקודש במנה צורי
ולא תנא כתובת אשה עמהן
אמר ר' אבין כלום למדו מכתובת אשה לא מכונס וממפתה
מכיון דתנינן האונס והמפתה כמאן דתנא כתובת אשה עמהן
עד כדון בתולה. אלמנה מאי ?
אמר רבי חיננא דייה לאלמנה שתיטול מחצית בתולה
אמר רבי חייה בר אדא אפילו ניתני כתובת אשה עמהן
לית כל אילין רבנין פליגין
רבי חנניה ורבי יונתן תריהון אמרין מטבע יוצא
רבי יהושע בן לוי אמר מטבע יוצא
ר' יעקב בר אחא רבי אימי רבי שמעון בן לקיש בשם ר' יודן נשייא מטבע יוצא
אמר רבי יוחנן סלעים סביריניות מהגינות ירושלמיות
אילין אמרין אכן ואילין אמרין אכן
אלא אף הוא חזר וסבר דכוותהון
ולית כל מילייא אכן אילין אמרין אכן ואילין אמרין אכן
הא אף הוא חזר ואמר דכוותהון
אתא עובדא קומי דרבי חנינה
באשה שהיתה כתובתה פחותה ממאתים זוז
ואמר תטול מה שכתב לה
אמר לרבי מנא שב וחתום
אמר לה אשוי שיטתך וכה חתום
לא רבי חייא דאמר בשם שמואל בשקל הקודש
רבי אבודמא דציפורי בשם רבי חונה משם

דף ד, א פרק א הלכה ב גמרא
ויתור. מעונה אשה שהיתה כתובתה פחותה ממאתים
תטמין כתובתה כדי שתיטול בשקל הקודש
אמר בשם ר' חונה במקום שאין כותבין כתובה
אבל במקום שכותבין כתובה מה דו מפקא היא גובה
אמר ר' יוחנן ותני כן
חרש שנשא פיקחת אין לה עליו מזונות ולא כתובה
ואם מתה הוא יורשה שהיא רצתה לזוק לו נכסיה והוא לא רוצה לזוק לה בנכסיו
פיקח שנשא חרשת יש לה עליו מזונות וכתובה
ואם מתה אינו יורשה שהוא רוצה לזוק לה נכסיו והיא לא רצתה לזוקן לו נכסיה
וחרשת יש לה קניין ויש לה כתובה
רבי ירמיה בשם רבי לעזר תיפתר כשכנסה פיקחת כנסה
רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר שכנסה פיקחת ונתחרשה
מכל מקום לא יפקחת כנסה
רבי יעקב בר אחא בשם רבי לעזר תיפתר שהיתה חרשת ונתפקחה כנסה פיקחת ונתחרשה
שלא תאמר הואיל והיתה חרשת תחילה אין לה כתובה
לפום כן צריך למימר יש לה
רבי יוסי לא אמר כן
אלא אילו מי שבא על החרשת שמא אין לה קנס
וכל שאין לה קנס אין לה כתובה
א"ר יודן וכי בקנס הדבר תלוי
הרי בוגרת אין לה קנס וכתובתה מאתים
הרי בתולה מן הנישואין יש לה קנס וכתובתה מתנה
חרש או שוטה שכנסו פיקחת אע"פ שחזר החרש ונתפקח שוטה ונשתפה אין לה כתובה
רצה לקיימה כתובתה מנה
רבי לעזר בשם ר' חנינה והוא שבא עליה משנתפקח ומשנשתפה
אבל אם לא בא עליה משנתפקח ומשנשתפה אפילו כתובת מנה אין לה
פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד
רבי יוסי בשם ר' חייה בר אשי רבי יונה רב חייה בר אשי בשם רב
למה זו דומה? לעושה גומא בבשר וחוזר ומתמלא
תני רבי חייה לעוכר את העין וחוזרת וצוללת
א"ר יוסי מתניתא אמרה כן
פחותות מיכן כנותן אצבע בעין
אמר רבי אבין (תהילים נז) אקרא לאלהים עליון לאל גומר עלי
בת שלש שנים ויום אחד ונמלכין ב"ד לעוברו הבתולין חוזרין
ואם לאו אין הבתולין חוזרין

the tzedaka collectors: Gittin:

דף ח, ב פרק א הלכה ה גמרא
והדין זכה לחבריה לא יכיל חזור ביה.
דלמא רבי דוסתאי בי רבי ינאי ור' יוסי בן כיפר נחתון מיגבי לחבריה תמן
ואיתאמרת עליהון לישן ביש
אתון בעיי מיפקא מיניה
אמרין לון כבר זכינן
אמרין לון אנן בעי תקימינון טבאת
אמרין לון שומר חנם אנחנו.

דף ט, א פרק א הלכה ה גמרא
אתון לגבי ר' דוסתאי בי רבי ינאי
אמר לון ההנו כולה נסבין לר' יוסי בן כיפר
ופטרוי ואפקון מיניה.
כד סלקון להכא אתא לגבי אבוי
א"ל לית את חמי מה עבד לי ברך.
א"ל מה עבד לך.
א"ל אילו אשוויי עמי לא הוון מפקין מינן כלום.
א"ל מה עבדת כן.
א"ל ראיתי אותן בית דין שוה
וכובעיהן אמה
ומדברין מחציים
ויוסי אחי כפות ורצועה עולה ויורדת
ואמרית שמא דוסתאי אחר יש לאבא
א"ר חגיי הדא דתימר בהוא דלא יכיל מיקמה טבאות.
ברם הוא דיכיל מיקמת טבאות מיפק לון מן הדא ויטלון לדין


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin