Tuesday, February 08, 2005

Sources for Shabbat: Yerushalmi Ketubot

We learned: Rabbi Yuda said: In Yehuda initially they set up two groomsmen,
one of the bride and one of the groom
Even so, they only set them up
at the time of nisuin
And in Galil they did not do this.
In Yehuda initially they would seclude
the groom with the bride for an hour
so he would not be embarrassed before her
and in Galil they did not do this.
In Yehuda initially the groomsmen would search in the place of the groom and
the place of the bride
and in Galil they did not do this.
In Yehuda initially the groomsmen would sleep in the place of the groom and the bride
and in Galil they did not do this.
page 3a halacha 1 gemara
anyone who does not practice according to this practice is unable to claim taanat betulim
There {in Nida} they learned: {Rabbi Yuda said} Every vine has wine, and that does have wine is trokti
Rabbi Yirmiya asked: Now say, there is no taanat betulim according to Rabbi Yuda!
Rabbi Yossi said: the entire entity says that there is a taanat betulim according to R Yuda
For we learned: Rabbi Yuda said:
"In Yehuda initially the they set up two groomsmen, one of the bride and one of the groom; Even so, they only set them up
at the time of nisuin; And in Galil they did not do this, etc, ... until
In Yehuda initially the groomsmen would sleep in the place of the groom and the bride and in Galil they didn't do this."
What now? It is upon her to bring proof that she is from a family of trokti.
Rabbi Yirmiya thought to say
the custom of Yehuda in Galil.
Rabbi Yossi said to him: And is the custom of Yehuda in Galil Torah law?
Rather the custom of Yehuda in Yehuda
and the custom of Galil in Galil
Once you say it is not Torah law
you should not set up?!
.... to be continued...















































































דף ב, ב פרק א הלכה א גמרא
תני א"ר יודה
ביהודה בראשונה היו מעמידין אותן שני שושבינין
אחד משל כלה ואחד משל חתן
אף על פי כן לא היו מעמידין אותן
אלא בשעת נישואין
ובגליל לא היו עושין כן
ביהודה בראשונה היו מייחדין
החתן אצל הכלה שעה
כדי שיהא לבו גס בה
ובגליל לא היו עושין כן
ביהודה בראשונה היו השושבינין מפשפשין
במקום החתן
ובמקום הכלה
ובגליל לא היו עושין כן
ביהודה בראשונה היו השושבינין ישינין
במקום חתן ובמקום כלה
ובגליל לא היו עושין כן
דף ג, א פרק א הלכה א גמרא
כל שלא נהג כמנהג זה
אינו יכול לטעון טענת בתולים
תמן תנינן
כל גפן יש בה יין
ושאין בה יין טרוקטי
ר' ירמיה בעי מעתה
אין טענת בתולים כר' יודה!
אמר רבי יוסה כל גרמא אמרה
שיש טענת בתולים כרבי יודה
דתני אמר רבי יודה
ביהודה בראשונה היו מעמידין שני שושבינין א' משל חתן
וא' משל כלה אף על פי כן לא היו מעמידין אלא לנישואין ובגליל לא היו עושין כן וכו' עד ישינין במקום חתן ובמקום כלה ובגליל לא היו עושין כן
מאי כדון?
עליה להביא ראייה שהיא ממשפחת טרוקטי
רבי ירמיה סבר מימר
מנהג יהודה בגליל
אמר ליה רבי יוסי
וכי מנהג יהודה בגליל עדות תורה היא?!
אלא מנהג יהודה ביהודה
ומנהג גליל בגליל
מכיון דתימר אינה עדות תורה
לא יעמוד
אלא שלא יפרצו בנות ישראל בזימה
אם בשביל שלא יפרצו בנות ישראל בזימה
אפילו מעמיד לא יהא נאמן?
רבי יוסי בשם רבי אילא
אין אדם עשוי להוציא יציאותיו ולהוציא שם רע על אשתו
אם משום שאין אדם עשוי
להוציא יציאותיו ולהוציא שם רע על אשתו
אפילו אינו מעמיד יהא נאמן!
אמר רבי הילא מפני חשד אחד מפני פרוץ אחר
מה אנן קיימין אם בשפישפש ומצא הרי מצא
אם בשלא מצא הרי פישפש לא פישפש?!
אלא הכין אנן קיימין בשלא פישפש ומצא
היא אומרת דם בתולים היא
והוא אומר לא כי אלא דם צפור היא
הורע כוחו שלא נהג כמנהג זה
הדא דתימר שלא להפסידה מכתובתה
אבל לקיימה אינו רשאי משום ספק סוטה
ותייא כיי דתנינן תמן בתולה ואלמנה וכו' וכולהן מן ההין דאמר רבי הילא בשם רבי לעזר מצא פתח פתוח אסור לקיימה משום ספק סוטה
תני טענת בתולים כל שהן
מעשה באשה אחת שלא נמצא לה בתולים אלא כעין החרדל
ובאת לפני רבי ישמעאל בי רבי יוסי
אמר לה כמותך ירבו בישראל
רבי זכריה חתניה דרבי לוי מקללה
כאינשי ראויה לסמייה סגי נהורא
חבריה אמר מקנתר לה
כל אשה שדמיה מעוטין וולדיה מעוטין
רבי יוסי אמר
דף ג, ב פרק א הלכה א גמרא
מקלס לה
כל אשה שדמיה מעוטין אינה מצויה לטמא מטהרות:

דף ג, ב פרק א הלכה ב משנה
בתולה כתובתה מתאים ואלמנה מנה
בתולה אלמנה גרושה וחלוצה מן האירוסין כתובתן מאתים
ויש להן טענת בתולים
הגיורת והשבויה והשפחה
שנפדו שנשתחררו
ושנתגיירו פחותות מבנות שלש שנים ויום אחד
כתובתן מאתים ויש להן טענת בתולים:

ף ג, ב פרק א הלכה ב גמרא
חונה בשם שמואל בשקל הקודש
רבי בא בר בינא אמר מטבע יוצא
מתניתא מסייעה לר' בא בר בינא
וחמש סלעים של בן במנה צורי
שלשים של עבד חמשים של אונס ושל מפתה
מאה של מוציא שם רע
כולן בשקל הקודש במנה צורי
ולא תנא כתובת אשה עמהן!
אמר ר' אבין כלום למדו מכתובת אשה
לא מכונס וממפתה?
מכיון דתנינן האונס והמפתה כמאן דתנא כתובת אשה עמהן
עד כדון בתולה אלמנה מאי?
אמר רבי חיננא דייה לאלמנה שתיטול מחצית בתולה
אמר רבי חייה בר אדא אפילו ניתני כתובת אשה עמהן
לית כל אילין רבנין פליגין
רבי חנניה ורבי יונתן תריהון אמרין מטבע יוצא
רבי יהושע בן לוי אמר מטבע יוצא
ר' יעקב בר אחא רבי אימי
רבי שמעון בן לקיש בשם ר' יודן נשייא מטבע יוצא
אמר רבי יוחנן סלעים סביריניות מהגינות ירושלמיות
אילין אמרין אכן ואילין אמרין אכן
אלא אף הוא חזר וסבר דכוותהון
ולית כל מילייא אכן
אילין אמרין אכן ואילין אמרין אכן
הא אף הוא חזר ואמר דכוותהון
אתא עובדא קומי דרבי חנינה
באשה שהיתה כתובתה פחותה ממאתים זוז
ואמר תטול מה שכתב לה
אמר לרבי מנא שב וחתום
אמר לה אשוי שיטתך וכה חתום לא רבי חייא
דאמר בשם שמואל בשקל הקודש
רבי אבודמא דציפורי בשם רבי חונה משם

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin