Prep for tomorrow’s daf Yomi shiur in Bava Kamma 99b bottom - 100b
Tosefta Bava Kamma 10:4
(Rabbi Chiyya) - because he authored Tosefta, so it pays to see what he holds, given that there was an incident involving him.
נגר שקבע מסמר בשידה בתיבה ובמגדל ונשבר חייב לשלם מפני שהוא כנושא שכר
נתן לחרש לעשות לו כסא ועשה לו ספסל ספסל ועשה לו כסא יד הבעלים על העליונה דברי רבי יהודה ר"מ אומר נותן לו דמי עציו
מודה ר"מ לר' יהודה שאם נותן לחרש לעשות לו כסא נאה ועשה לו כעור ספסל נאה ועשה לו כעור שיד הבעלים על העליונה.
והמוליך חטין לטחון ולא לתתן ועשאן מורסן וסובין קמח לנחתום ועשאו פת נפולין בשר לטבח והקדיחו חייב לשלם מפני שהוא כנושא שכר רשב"ג אומר נותן לו דמי בושתו ובושת אורחיו.
המוסר בהמתו לטבח ונבלה אומן פטור הדיוט חייב ונושא שכר בין זה ובין זה חייב.
המראה דינר לשולחני ונמצא רע חייב לשלם מפני שהוא כנושא שכר.
Note: Look at Mishna which led off with אומנין and discuss the ambiguity of the term - uman as opposed to hired laborer (as e.g. Rav Assi), uman as someone who takes pay (chinam vs. nosei sachar), uman as someone who is an expert (and therefore either is not guilty of malpractice, or else someone who should be responsible since people rely on him), someone who is a real expert (like the expert slaughterers of Tzipori or perhaps Dancho and Issar).
2 comments:
A nitpick:
R. Chiya authored a Tosefta, not everyone agrees that it is our Tosefta. Start with the fact that there are contradictory halachot brought by the Bavli/Yerushlami by Rabbi Chiya vs. our Tosefta. Albeck wrote a lot on this.
Learning the Tosefta (in parallel to Mishnah/Bavli/Yerushalmi) is important because it apparently represents a semi-independent source of para-Mishnaic Tannaitic materials many of which were used by the Amoraim of the Bavli and Yerushalmi, some of which may even be from prior to the Mishnah. Although I think Albeck argued on this too and claimed the Tosefta was redacted only late in the Amoraic period.
thanks, good point.
Post a Comment