Friday, August 20, 2010

Ibn Caspi, that Edom is not Rome or Christianity

Summary: Offered in defense of the practice of lending for interest to local non-Jews, he asserts that even if achicha does extend to Edom, they are not Edom. This has implications for all these modern predictors of the apocalypse who take as a given that Rome, or Christianity, or the US, is Edom.

Post: I already had a post on this topic, on parashat Toledot, where Shadal said this, that Edom is not the same as Rome or Christianity. Now, on parashat Ki Teitzei, we have more or less the same from a Rishon, Ibn Caspi. The pesukim, in Devarim 23:20-21, read as follows:

כ  לֹא-תַשִּׁיךְ לְאָחִיךָ, נֶשֶׁךְ כֶּסֶף נֶשֶׁךְ אֹכֶל:  נֶשֶׁךְ, כָּל-דָּבָר אֲשֶׁר יִשָּׁךְ.20 Thou shalt not lend upon interest to thy brother: interest of money, interest of victuals, interest of any thing that is lent upon interest.
כא  לַנָּכְרִי תַשִּׁיךְ, וּלְאָחִיךָ לֹא תַשִּׁיךְ--לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ, עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.  {ס}21 Unto a foreigner thou mayest lend upon interest; but unto thy brother thou shalt not lend upon interest; that the LORD thy God may bless thee in all that thou puttest thy hand unto, in the land whither thou goest in to possess it. {S}

Note the contrast between לְאָחִיךָ and לַנָּכְרִי. Ibn Caspi writes:

לא תשיך לאחיך. כבר קדם לגו כי האח כמו מין
בהגיון, ולכן יש ממנו קרוב ויש ממנו רחוק, ונכרי ממאמר המצטרף
לכן באמרו לאחיך, אין לנו דבר הכרחי יכריחנו על כל פנים, שלא
יכנס תתתיו אדמי, מצד מה שקדם כי אחיך חוא (פסוק ח׳), ואם היא
אח רחוק רחוק, רק שיותר נאות כי אמרו בכל התורה אח
בסתם , יהיה על  ישראלי שהוא הקרוב וכן רעך , ויקרא
זולתו נכרי, ואיך שיהיה אין לטעון עלינו בהלוותינו לרבית
בארץ הזאת , כי אדום כבר נמחה שמו וזכרו על יד נבוכד נצר,
ואם שבו צד מצרים וזולתם, אדום לא שב, כמו שפרש ישעיה שהפליג
בספור תרבנו מדור לדור תחרב לנצח נצחים וגו׳ (ישעיה ל״ר י') יעוין
שמה, לכן מהיום ההוא והנה לא נמצא אדומי רק שנים ׳ושלשה מפוזרים
אנה ואנה סביבות הר שעיר, שהוא קרוב לארץ ישראל, ומה מאד

יתעה המוננו וזולתנו שיחשבו כי בני הארץ הזאת
הם אדומים , והנה בימי נבוכדנצר ולפניו ימים אין מספר הארץ
הזאת היתה מיושבת כמו שהיא עתה, וזאת חלוקת בני יפת הנזכרת
באלה תולדות נח וכן כתב יוסיפון בספרו, והנה רומי מארצנו זאת
הם כתים ודודנים, ומה יחס יש לאדום לאלו ולא לבני חם ושם,
וכ׳ז מבואר

Thus, nochri and ach are relative to one another, and are a matter of degree and so may be ambiguous in places. And so let us say we are willing to grant that an Edomi, elsewhere referred to as ach, would be encompassed in this prohibition of usury. Even so, the Edomites were obliterated by Nevuchadnezzar, as we see in sefer Yeshaya. And while the hamon am and others like them make this mistake in thinking that people of that country (?France, Spain?) were of Edom, this is indeed an error. There may be a few around Har Seir. And while the Egyptians returned to Egypt, the Edomite nation did not return. Furthermore, this country of Ibn Caspi was settled in the days of Nevuchadnezzar, with a different populace, that of the sons of Yefes, as Josephus notes.

No comments:


Blog Widget by LinkWithin