Monday, January 15, 2007

For Martin Luther King Jr. Day: Why Was Adam Created Yechidi?

Divrei Chayim wonders what yeshivot will teach today about diversity. I would suggest that the following might be part of the syllabus:

The 9th Mishna in the 4th perek on Sanhedrin:

ד"א דמי אחיך שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים לפיכך נברא אדם יחידי בעולם ללמד שכל המאבד נפש אחת מעלין עליו כאילו איבד עולם מלא וכל המקיים נפש אחת מעלין עליו כאילו קיים עולם מלא ומפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך ושלא יהו המינין אומרים רשויות הרבה יש בשמים ולהגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא שאדם טובע כמה מטביעות בחותם אחד וכולן דומין זה לזה ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע את כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר בשבילי נברא העולם שמא תאמרו מה לנו ולצרה הזאת והלא כבר נאמר והוא עד או ראה או ידע וגו' שמא תאמר מה לנו לחוב בדמו של זה הלא כבר נאמר ובאבד רשעים רינה

Which underscores the importance of every single human being, and how no one can claim that they are better than another on the basis of lineage (or race), etc.

I actually took this version of the Mishna from the Yerushalmi. There is an interesting difference of girsaot here, such that the Mishna in Bavli Sanhedrin 37a, instead of שכל המאבד נפש אחת מעלין עליו כאילו איבד עולם מלא, inserts the word מישראל.

1 comment:

Steg (dos iz nit der šteg) said...

i've read (can't remember where, though) that there are three attested variants:

1. כל המאבד נפש אחת
2. כל המאבד נפש אחת מישראל
3. כל המאבד נפש אחת מבני אדם

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin