Thursday, December 22, 2011

Shadal on Yitzchaki and the eight kings of Edom

Summary: As a further followup to Yitzchaki and the eight kings in parashat Vayishlach, I present Shadal's thoughts on the matter:

Post: Shadal writes:
[לא] ואלה המלכים וגו': הכוונה קודם זמנו של משה, ואעפ"י שבימיו עדיין לא מלך מלך לבני ישראל, אין זה כלום, כי הוא כאומר כל המלכים האלה מלכו באדום ועדיין לא היה מלך לישראל. כן דעת מיכעליס ואחרים. 
וייתכן ג"כ לפרש לפני מלוך מלך לבני ישראל קודם שיהיו ישראל לעם אחד בארץ וראויים להמליך עליהם מלך, ומיד אחרי משה היו יכולים להמליך עליהם מלך. 
ורשב"ם וראב"ע ואחרים פירשו כי משה עצמו נקרא מלך, ככתוב ויהי בישורון מלך (דברים ל"ג ה') וזה עולה יפה לפי דעתי ששם מלך נגזר מן מוליך, ומשה היה מוליך ומנהל את ישראל, אע"פ שפסוק ויהי בישורון מלך איננו לדעתי על משה. 
ויש שואלים והלא מיעקב ועשו עד משה לא היו אלא ד' דורות, ואיך מלכו בתוך כך שמונה מלכים אחרי מות עשו, ומי יודע כמה זמן אחרי מותו התחילו המלכים? לזאת אשיב ראשונה כי במקום אחר אבאר בלא פיקפוק כי א"א שלא עברו יותר מד' דורות מיעקב עד משה, באופן כי בלא ספק ת' שנים שלמות ישבו אבותינו במצרים; 
והשנית כי המלכים האלה לא היו אב ובנו, אלא כולם בני משפחה אחרת, ומי יודע כמה מלחמות היו באדום וכמה מלכים מתו במלחמה ומלכו אחרים תחתיהם. והנה החכם מיכעליס הנ"ל הביא ראיה ברורה שאין המלכים האלה עד ימי דוד, כי המלכים האלה הם ממשפחות שונות, ולא אחד מהם מלך בן מלך, א"כ לא היתה המלוכה מורשה אצלם, אבל בימי דוד מצאנו שלא היה הדבר כן, כי הדד האדומי היה מזרע המלך (מ"א י"א י"ד), א"כ מלכות אדום לא היתה תכונתה בימי דוד כמו שהיתה בימי המלכים האלה הנזכרים בתורה, א"כ לפני מלוך מלך לבני ישראל אין הכוונה בו עד ועד דוד או שאול, וא"כ לא נכתבה הפרשה הזאת בימי מלכי ישראל ויהודה, כמו שחשבו קצת בעקבות היצחקי שהביא ראב"ע.
"And these were the kings: The meaning is 'before the time of Moshe'. And though in his days, there still was no king in Israel, this is insignificant, for it is just like saying, 'all these kings ruled in Edom, and still there was no king in Israel. So is the opinion of Christian Benjamin {C. B.} Michaelis and others.


And it is possible, as well, to explain מלוך מלך לבני ישראל as 'before Israel was a single nation in a land, such that they would be fit to appoint a king upon them', and immediately after Moshe, they were able to appoint over themselves a king.


And Rashbam, Ibn Ezra, and others explained that Moshe himself was called a king, as is stated (in Devarim 33:5), "And there was in Yeshurun a king". And this works out well according to me, that there word מלך is cut from מוליך (Latin dux, {presumably meaning the dialectal Italian doge, a leader, especially in the military sense}), and Moshe would lead and direct Israel -- even though in my opinion ויהי בישורון מלך does not refer to Moshe.


And some ask: Were there not from Yaakov and Esav until Moshe only four generations, so how could there reign eight kings after Esav's death within that time frame? And who knows how long after his death the kings began? To this I would reply that firstly, in another place, I explain without hesitation that it is impossible that there were not more than four generations from Yaakov until Moshe, in a manner that, without a doubt, 400 complete years did our ancestors dwell in Egypt.


And secondly, these kings were not father and son, but rather each was of a different family, and who knows how many battles there were in Edom, and how many kings died in battle, with another king succeeding them? And behold, the aforementioned CB Michaelis brought a clear proof that these kings were not until the time of David, for these kings were from different families, and not one of them was a king son of a king. If so, kingship was not an inheritance for them. But, in the time of David, we find that the matter was not so. For Hadad the Edomite {J: The one that Yitzchaki identifies with Hadar, the last of those eight kings mentioned in the parasha, who appears as Hadad in I Divrei Hayamim 1}was from the descendants of the king (see I Kings 11:14). If so, the kingdom of Edom's character was not the same in the time of David as it was in the time of these kings mentioned in the Torah. If so, the intent of לפני מלוך מלך לבני ישראל is not until the days of David or Shaul. And if so, this parasha was not written in the days of the kings of Israel and Yehuda, as some think, following in the path of Yitzchaki, whom Ibn Ezra cited."

1 comment:

Anonymous said...

Just a quick comment abt Edom. Looking at Parashat VaYishlach, it's easy to see why kings would come so quickly...Everybody is an Aluf of this or an Aluf of that. It shows that they developed a very structured and militaristic society. No wonder that they would have kings quickly. The purpose of a king is not to grant royalty status, but of having a strong central government and leadership. As being structured and militaristic, they would want to do that as soon as possible...hence even showing the fulfillment of Yitzchak's bracha to Esav of living by the sword...

ZSI

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin