Sunday, March 25, 2007

Some Very Late Purim Torah

I was forwarded this as an email attachment recently. It is interesting in how it casts what would typically is viewed as a feminist issue as if it were a tzniyus issue. On the other hand, it highlights that that was not the reason for the innovation... The text of the email follows:

בעזהשי"ת, ועש"ק ואתה תצוה תשס"ז לפ"ק

הסירו מכשול מדרך עמי!!

הנה כבר נודע כמה נצטערו ראשונים כמלאכים על אודות המנהג הרע הזה המספחת אשר פשתה בישראל והיא כאש אוכלת ר"ל, אשר תבואנה נשים ובתולות לביה"כ לשמוע קריאת המגילה מאנשים ואם אמנם נתייגעו גדולי הדורות למצוא פתח להיתרא בזה (מתוך מה שנדחקו לומר בדרך שמא דלצורך מצוה שאני דליכא גירוי היצר כ"כ, ועי' במש"כ בזה בשו"ת הרחא"ך חאו"ח סי' כ"ח ס"ק ד' ובחאה"ע סי' ל' אות ב' ועוד במש"כ באורך בשו"ת הריעמ"ש ח"ב חאו"ח סי' ג' איברא יעוי"ש דלעניין פורים נותר בצ"ע) עכ"ז ודאי לא נתכוונו אלא ליישב המנהג בדוחק דבמקום דאי אפשר שאני ובפרט בדור פרוץ דאין שומעין להם דמוטב יהי' שוגגין וכו'.

על כן בואו ונחזיק טובה להני נשים צדקניות דפה עירנו ת"ו דנטלו עצה זו מזו להקים עולה של צניעות חכמות נשים בנתה ביתה לירוא גירא בעינא דשטן ובנות ישראל החמירו על עצמן דלא תהא אשה שומעת מגילה מאיש כי אם מאשה דווקא (הבקיאה בדקדוק המלות ובניגון הטעמים כמובן) ולא יתערבו אנשים ונשים לשמוע מגילה במקום אחד ואפילו מחיצה של ברזל מפסקת ביניהם, וכבר הסכימו על זה גדולי מקומן ונענעו להן בראשם ושיבחו והודו לשמן דכל מעשיהן כדת ולש"ש. אשרי העם שככה לו.

ועתה שמענו ותרגז בטננו כי יצאו אנשים בני בליעל פורקי עול ופורצי גדר לשלוח יד בזה התיקון הגדול ומבקשים להחזיר הגלגל לאחור לקלקולו של עולם להעמיד מחדש הערבוביא הנ"ל דיהא איש קורא לנשים.

אוי לאוזנים שכך שומעות!!

על הראשונים אנו מצטערין, דכבר נודע כמה צריך אדם מישראל להתחזק בימי הפורים הקדושים שלא לילך ח"ו אחר שרירות לבו הרע במעשי ליצנות וקלות ראש ר"ל כדרך דנהיגי אינשי דלא מעלי, והחי יתן אל לבו את כל תוקף קדושת הימים האלה להיות נזכרים ונעשים כדוגמת מעמד הר סיני ומ"ת ממש בבחינת קיימו וקבלו וגו' דהדר קבלוה כנודע, והיאך לא חשו לנפשם הני מקולקלין שבדור קלי עולם ריקים ופוחזים לאוסופי לן קלקול המדות להחזיר הנשים אל בתי כנסיות ובתי מדרשות לרקד השטן לפניהן ר"ל.

לפיכך אנו קורין בקריאה של חיבה לכל אנ"ש השומעין לנו להיקהל ולעמוד על נפשם מפני חמת היצה"ר אשר רבים חללים הפילה וגילו ברעדה לקיים את כל תוקף האיסור החמור הלז להיות כל איש שורר בביתו לראות ולהשגיח בהשגחה יתרה לבל יהין שום אשה לבוא אל הקודש פנימה לשמוע מגילה בביה"כ מאיש, והמרים יד בתיקון הנ"ל יהא בשמתא ולטותא דרבנן, ופורץ גדר ישכנו נחש, ושומע לנו ישכן בטח, ועי"ז יושפע שפע רב ובזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ונזכה כולנו יחד לישועה ולנחמה ולגאולה קרובה במהרה בביאת משיח צדקנו ובבניין בית מקדשנו בהר מרום הרים בב"א

2 comments:

Anonymous said...

Is this a joke? Because it wouldn't be a bad one. Out of all the situations when men and women are in the same room, even in Haredi society, the megillah reading is about as innocent as you can get...

Before you know it, they'll be cracking down on gatherings of men AND women such as supermarkets, mehadrin buses, and separate-seating weddings...

joshwaxman said...

Yes, a joke.
It is playing on the negative reaction women's megillah reading has gotten from more right-wing sectors, by presenting it as a chumra of tznius. Thus, where they say עתה שמענו ותרגז בטננו כי יצאו אנשים בני בליעל פורקי עול ופורצי גדר לשלוח יד בזה התיקון הגדול ומבקשים להחזיר הגלגל לאחור לקלקולו של עולם להעמיד מחדש הערבוביא הנ"ל דיהא איש קורא לנשים, the "benei belial" are actually the more right wing who oppose this. And they are picking up on things such as mehadrin buses to cast this in a similar light.
thus, it is funny.
;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin