tag:blogger.com,1999:blog-5589564.post418586262181648834..comments2024-03-05T21:22:43.426-05:00Comments on parshablog: The trup on עָלוֹת עָלָי in Vayishlachjoshwaxmanhttp://www.blogger.com/profile/03516171362038454070noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-5589564.post-77995825383972477412011-12-12T10:03:08.005-05:002011-12-12T10:03:08.005-05:00Derech HaNesher:
Thanks! (And sorry for the delay...Derech HaNesher:<br /><br />Thanks! (And sorry for the delay in replying; I've been somewhat preoccupied...)joshwaxmanhttps://www.blogger.com/profile/05149022516101476797noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5589564.post-8500105569877241012011-12-12T04:37:56.127-05:002011-12-12T04:37:56.127-05:00I finally managed to download the נתיבות השלום. He...I finally managed to download the נתיבות השלום. Here's what he says:<br /><br />ויש לפרש כי עלות הוא נשוא<br />ויהיה יחוס ב׳ המאמרים שוים בנושא נשוא<br />כי הילדים הם רכים<br />והצאן והבקר הן עלות<br />וכולם מוטלים עלי <br />אבל בעל הטעמים יתנגד לכל אלו הפרושים בעבור ששם מונח בעלות<br />ויראה שהוא מפרש עלות עלי שטרחת הצאן והבקר ומשאם עולים עלי ור״ל מוטלים עלידרך הנשרnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5589564.post-73654986685366575192011-12-12T00:04:03.503-05:002011-12-12T00:04:03.503-05:00Is it true that the Rashi statement that
צדיקים...Is it true that the Rashi statement that <br /> צדיקים מבקשים לישב בשלוה אומר הקב"ה לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה:<br /><br />Really it said the Satan and not Haashem and it was a printing mistake and when the Came to the Osrstovser he told them they cant Change it back even thought they had found manuscripts to prove it?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5589564.post-70705016787690292502011-12-11T10:23:10.847-05:002011-12-11T10:23:10.847-05:00I saw a reference to the same question in the נתינ...I saw a reference to the same question in the נתינה לגר over Shabbat:<br /><br />ומה שק׳ מבעל הטעמים כי הפריד „הבקר“ מן „עלות“ ע׳ בנתה״ש<br /><br />I'm guessing that רש"ד is Rav Shlomo Dubno, who wrote most of the commentary on ספר בראשית in נתיבות השלום, but I can't find a copy online (it used to be on the jnul site at http://aleph.nli.org.il/nnl/dig/books/bk001838482.html but there seems to be a problem with the site today)<br /><br />My own reaction was exactly the same as yours -- how is there more of a separation than you would expect? What am I missing?<br /><br />I also wondered about the expression "בעל הטעמים". Am I reading too much into it, or does it imply that the טעמים are not from Sinai?דרך הנשרnoreply@blogger.com